Responsiv webshop för Mio.se

När Mio skulle lansera sin webbshop hade Osynlig huvudansvar från idé till interaktion, gränssnittsdesign och frontend-utveckling.

Nästa sektion

Bakgrund

Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning som i över 50 år har levererat inredningslösningar för hemmet. Mio avsåg att påbörja försäljning via sin webbplats mio.se. I samband med detta gjordes webbplatsens tekniska plattform samt design om och anpassades för fler enheter.

Lösning

Osynlig anlitades som digital designbyrå med ansvar för idé, interaktion, gränssnittsdesign och frontend-utveckling. Uppdraget gick ut på att skapa en responsiv webbplats och e-handel som stärker Mio:s försäljning samtidigt som den bidrar till en ökad varumärkeskännedom.

Resultat

Reslutatet blev en webbplats där inte bara tekniken och designen fungerar, utan även är optimerad för besökaren utifrån vem de är samt vilken enhet de besöker webbplatsen från. Webbplatsen anpassades ur ett såväl funktionellt- som ett användarperspektiv för företagets målgrupper.

Efter lanseringen arbetar Osynlig och Mio tillsammans med ett kontinuerligt förbättringsarbete och innehållsdesign.

Handla direkt i mobilen

Besökarna på mio.se får all funktionalitet paketerad för den skärmstorlek de besöker webbplatsen med. Mycket tid har lagts på att skapa logiska navigationsflöden i mobilen.

En produktsida fullmatad med information

På mio.se kan du beställa allt för ditt hem direkt till din dörr. Via produktsidan får du all information du behöver för att välja rätt soffa, säng eller matbord.

Designa ett nytt hem

Startsidan på mio.se samlar de mest aktuella erbjudandena och kampanjerna tillsammans med utvalda och populära produkter.

Inblick i processen

  • <p>För att säkerställa att vi delar samma bild av uppdraget tog vi fram enkla skisser som agerar diskussionsunderlag och för arbetet framåt på ett effektivt sätt.</p>

    För att säkerställa att vi delar samma bild av uppdraget tog vi fram enkla skisser som agerar diskussionsunderlag och för arbetet framåt på ett effektivt sätt.

Designelement

  • <p>Mio.se har ett stort sidträd och menyn är prioriterad och uppdelad utifrån frekvens och kategori. Funktions-, huvud- och sidfotsmeny. Huvudmenyn har ytterligare en nivå som fälls ut direkt.</p>

    Mio.se har ett stort sidträd och menyn är prioriterad och uppdelad utifrån frekvens och kategori. Funktions-, huvud- och sidfotsmeny. Huvudmenyn har ytterligare en nivå som fälls ut direkt.

  • <p>För att skapa en tydlig digital igenkänning ritade vi ett eget ikonbibliotek.</p>

    För att skapa en tydlig digital igenkänning ritade vi ett eget ikonbibliotek.

  • <p>Besökarna på mio.se förväntar sig en bra sökfunktion, därför är sökningen i realtid och tydligt uppdelad i kategorier.</p>

    Besökarna på mio.se förväntar sig en bra sökfunktion, därför är sökningen i realtid och tydligt uppdelad i kategorier.

  • <p>Ibland räcker det inte med en bra sök för att hitta den produkt du söker. Vi byggde en smart filtrering som komplemet till sökningen. Du kan filtrera på färg, pris eller dimension och sortera det nya resultatet.</p>

    Ibland räcker det inte med en bra sök för att hitta den produkt du söker. Vi byggde en smart filtrering som komplemet till sökningen. Du kan filtrera på färg, pris eller dimension och sortera det nya resultatet.

  • <p>För att så snabbt som möjligt hitta din närmsta butik tar mio.se automatiskt reda på var du befinner dig och visar de närmsta butikerna.</p>

    För att så snabbt som möjligt hitta din närmsta butik tar mio.se automatiskt reda på var du befinner dig och visar de närmsta butikerna.

  • Förstå användaren

    • Identifiera syfte
    • User Stories
    • Sidstruktur
    • Prototyper
  • Koncept & design

    • Digital identitet
    • Konceptutveckling
    • Wireframes
    • Gränssnittsdesign
  • Utveckling

    • Programmering
    • Vidareutveckling

Vill du jobba med oss?

Vad kul, låt oss börja direkt!

Kontakta oss