Vi använder cookies för mät- och analysändamål. Genom att använda vår webbplats godkänner du att cookies används.

En mathandel som sätter måltiden i centrum

User research gav Gastrofy viktiga insikter

Gastrofy är start-upen som skapat en helt ny typ av mathandel genom att sätta måltid, istället för produkt, i centrum. Inför en lansering av ett nytt samarbete ville Gastrofy få kvalitativ data för att bättre förstå användarnas beteende.

De behövde även insikter om hur vi handlar mat ur ett bredare perspektiv för att hitta rätt sätt att utveckla produkten framöver. Tillsammans gjorde vi ett user research-arbete som snabbt levererade värde och gick att agera på direkt.

  • User research
  • Användarintervjuer
  • Insiktsarbete
  • Innovation

“Samarbetet med Osynlig funkade klockrent. Jag uppskattade det flexibla upplägget och att vi verkligen jobbade som ett team. Det var enkelt hela vägen. Osynlig har kompetensen och erfarenheten som krävs för att göra user research med kvalitet. “
Peter Simon, produktchef på Gastrofy.

Insiktsarbete i sprintform

För Gastrofy var det viktigt att research-arbetet levererade värde snabbt. De ville få insikter de kunde agera på direkt och själva vara aktiva och delaktiga i research-arbetet. Vi på Osynlig satte därför ihop ett upplägg för kvalitativ user research i sprintform med stor flexibilitet. Under några intensiva veckor gjorde vi en stor mängd intervjuer samt användningstester och observationstester. Vi jobbade tätt tillsammans genom hela processen och satte upp en gemensam "insight board" där vi delade insikter kontinuerligt under arbetets gång.

Resultatet

Arbetet gav flera värdefulla insikter. Dels visade det sig att den specifika lösningen Gastrofy testade inte fungerade som de hade hoppats på, vilket bidrog till att de satte den på paus. Dels gav det insikter om hur människor handlar mat som de haft stor nytta av i utvecklingen av bolaget.

“Upp till 9 av 10 saker man testar kommer inte att vara bra idéer. Med kvalitativ research förstår du varför och behöver inte lägga tid på att justera saker som ändå inte kommer att göra någon skillnad. Som start-up har man kniven mot strupen och jagar en produkt som fungerar, så det var väldigt värdefullt för oss att få insikter vi snabbt kunde agera på. Vi fick dessutom en djupare förståelse för hur människor handlar mat och vad som styr deras beteende. Det har vi haft stor användning för i vår fortsatta affärsutveckling.”
Peter Simon, produktchef på Gastrofy.

Varor eller recept styr

Research-arbetet visade att människor har två utmärkande beteenden när det kommer till att handla mat. Vissa tänker produkt först och handlar utifrån vad som finns i frysen eller vad som är på extrapris. Andra tänker måltid först och planerar sina matinköp utifrån vad de vill äta; “vad är jag sugen på?”, “jag borde kanske äta mer vegetariskt den här veckan”, och så vidare. Det första beteendet har dagens dagligvaruhandel många bra digitala lösningar för redan. För det andra beteendet finns det inte bra digitala lösningar idag. Många har testat matkassar men hoppat av för att det inte är tillräckligt flexibelt och upplevs som krångligt. Det är här Gastrofys tjänst kommer in. Med Gastrofy kan du sätta ihop din egen matkasse och välja mellan massor av olika recept.

Om Gastrofy

Gastrofy har två varumärken: Gastrofy och Northfork. Gastrofy vänder sig till konsumenter med en digital tjänst för flexibel receptmathandel. Northfork är en b2b-plattform för matinköp via recept. I Sverige används den av jättar som Coop och Ica och nyligen fick de in ett av världens största bolag, Walmart, som kund.
Testa Gastrofy här
Mer om vad vi erbjuder inom user research