Vi använder cookies för mät- och analysändamål samt marknadsföring. Läs mer i vår cookiepolicy.

Hur gör jag verklighet av min digitala idé?

Så, du har en idé om en ny digital produkt eller tjänst, men var börjar du? Vilka är de första stegen du ska ta? Och vilka är misstagen du bör undvika? Osynligs produktstrateg, Gabriel Jönsson, ger dig svaren och tipsen du behöver för att lyckas.

Jag har en idé om en ny digital produkt eller tjänst som jag vill utveckla – vad börjar jag med?

Släpp själva idén och börja istället med att utforska problemet som din digitala produkt ska lösa. För vem gör du det här? Och varför? Jag skulle säga att definitionen av en bra idé är att den löser ett konkret problem för en konkret målgrupp. Problemet behöver också vara tillräckligt stort, eller jobbigt, för att människor ska bry sig om att lösa det.

För att utforska problemet är min rekommendation att göra ett insiktsarbete för att lära känna dina användare, till exempel genom att göra intervjuer, enkäter eller andra typer av user research. Här kan det vara bra att ta hjälp utifrån för att få kvalitet i resultatet. Det är lätt att ställa ledande frågor och höra det man vill höra, och det ger inte ett bra beslutsunderlag. Det här är något vi på Osynlig kan hjälpa till med. Vi kan självklart också vara ett bollplank om du vill bolla din idé.

Vilka är de vanligaste misstagen du bör undvika i ett tidigt skede?

Det är framförallt tre saker jag brukar se:

  • Du har en övertro på lösningen och går för snabbt fram. Det är vanligt att man börjar med lösningen och försöker hitta en marknad för den, istället för att börja med att säkerställa att det verkligen finns ett behov av lösningen. Bli inte för kär i din idé; bli kär i problemet du ska lösa istället.
  • Du har inte en tydlig bild av vem kunden eller användaren är. Vem är det som har problemet du vill lösa? Hur löser man problemet idag? Är man villig att betala för en lösning?
  • Du saknar ett bra team. Ni behöver komplettera varandra och ha olika kompetenser i teamet. Identifiera vilka kompetenser ni saknar, och ta hjälp utifrån.

Så för att sammanfatta: utforska problemet, lär känna din målgrupp och ta hjälp med det du inte kan. Börjar du där, har du de bästa förutsättningarna för att lyckas!

Boka rådgivning

Har du en idé om en digital produkt eller tjänst du vill bygga och vill ha hjälp att komma igång? Under november erbjuder vi en timmes kostnadsfri rådgivning om digital produktutveckling med Osynligs produktstrateg Gabriel Jönsson.
Maila Gabriel för att boka