Vi använder cookies för mät- och analysändamål samt marknadsföring. Läs mer i vår cookiepolicy.

Varför ska jag satsa på UX?

Varför är det viktigt att lägga tid och pengar på att jobba med UX? Det finns många anledningar. Här listar vi de tre viktigaste.

Först och främst, vad är UX egentligen? Jo, UX är en förkortning för User Experience, eller användarupplevelse på svenska. Du tänker kanske på snygg design när du hör det, men begreppet rymmer så mycket mer. Att skapa bra användarupplevelser handlar i grunden om att komma människorna som använder din produkt nära. Lära känna dem, förstå deras drivkrafter och hur du genom att lösa deras problem kan göra deras liv lite lättare. Och såklart koppla lösningarna till företagets affärsmål.

Bra UX → Nöjda användare → Ökad lönsamhet.

Därför ska du satsa på UX

  1. Det är bra för affären

    Studier visar att företag som sätter sina användare i centrum tjänar på det i längden. Oavsett bransch.*
  2. Lägg tid på rätt saker

    Börja med att ta reda på vad dina kunder behöver och användartesta sen dina lösningar. Då slipper du lägga tid och pengar på att utveckla digitala produkter som inte används eller fungerar.
  3. Insikter ger nya möjligheter

    När du förstår drivkrafterna bakom dina användares beteenden får du insikter som ofta gör att du upptäcker nya affärsmöjligheter. Du får också bättre beslutsunderlag.

Egentligen handlar det om empati. Bry dig om dina kunder och lyssna på vad de behöver. Det kommer löna sig.

*Den största och mest omfattande studien är McKinseys studie om design maturity

Kom igång med en UX-granskning

En UX-granskning är ett enkelt sätt att komma igång med att förbättra upplevelsen för dina användare. Våra UX-experter går igenom din digitala produkt eller tjänst och ger rekommendationer på konkreta åtgärder.
Mer om vårt erbjudande UX-granskning