Vi använder cookies för mät- och analysändamål samt marknadsföring. Läs mer i vår cookiepolicy.

Vad hände med Quibi – och vad kan vi lära oss av det?

Vad krävs för att skapa en lyckad produkt? Hjälper det att ha tillgång till 17 miljarder, ett team i världsklass och de största namnen i Hollywood? Nej, inte om man inte fokuserar på att lösa ett riktigt problem. Osynligs produktstrateg Gabriel Jönsson skriver om vad som hände med Quibi – och vad vi kan lära oss av det.

I dagarna meddelade streamingtjänsten Quibi att de lägger ned. Streamingtjänsten satsade på “quick bites”, kort exklusivt innehåll på 5-7 minuter och lanserades för bara ett halvår sen. Tjänsten backades av hisnande 17 miljarder kronor, leddes av Jeffrey Katzenberg, med titlar som Aladdin och Lejonkungen i bagaget, tillsammans med Meg Whitman, tidigare Vd på HP och Ebay, och producerade serier med de största namnen i Hollywood. Så vad hände? Hur kan en tjänst som på papperet ser ut att ha alla förutsättningar att lyckas, misslyckas så kapitalt?

Jag vill börja med att säga att jag har all respekt för alla som vågar riskera och satsa på att bygga upp något helt nytt. Jag vill inte stå och peka med ett efterklokt finger, men det är värdefullt att analysera varför Quibi inte lyckades på marknaden och vad vi kan lära oss av det. Så vad hände egentligen? Jo, Quibi missade något helt grundläggande, nämligen att din idé måste lösa ett problem som finns på riktigt. För att nå product/market fit, det vill säga en produkt som kunden efterfrågar och är beredd att betala för, så måste du förstå vad som ger din målgrupp värde.

Quibis idé var att satsa på att nå Millennials och Gen-Z med exklusivt innehåll, anpassat för en tillvaro på språng, men Hollywood-kändisarna var inte tillräckligt intressanta för att skapa en engagerad användarbas. För Millennials och Gen-Z finns stjärnorna på plattformar som Tiktok, Youtube och Twitch. Influencers som MrBeast, Pewdiepie och Casey Neistat har till exempel var för sig fler tittare än hela Quibi. Det är också talande att Gen-Z och Millennials inte längre drömmer om att bli Hollywood-skådespelare – de vill bli Youtubers. Det här har Netflix och Youtube förstått och satsat på att ge influencers egna serier och filmer. Quibi, å andra sidan, verkar helt ha missförstått sin målgrupp. De satsade på att återskapa gamla klassiker som Punk’d och Reno 911!, serier som hade sin storhetstid innan många i målgruppen ens var födda. Quibi skapade därför inte tillräckligt mycket värde för att sticka ut och konkurrera med andra streamingtjänster, och det var också deras fall.

Enligt analyticsföretaget Sensor Tower så fick Quibi 910 000 användare de första dagarna efter lansering (jag var en av dem), men av dem var det bara 72 000 som ville fortsätta när gratisperioden på 90-dagar var över (jag var inte en av dem). För att jämföra så fick en annan ny streamingtjänst som lanserats senaste året, nämligen Disneys, 9,5 miljoner användare de första dagarna efter lansering. I den takten som Quibi har växt så beräknar man att ha 2 miljoner användare i april 2021 (ett år efter lansering), vilket betyder att man bara skulle ha nått 30 procent av målsättningen på 7 miljoner i slutet av 2020. I jämförelse har Disneys streamingtjänst över 60 miljoner användare (för tydlighetens skull så lanserades den i november 2019, alltså några månader tidigare än Quibi).

Så trots en jättelansering, ett team i världsklass och massor av kapital lyckades inte Qubi nå product/market-fit – därför att de inte förstod vad deras målgrupp vill ha. Det vi kan lära oss av hela historien är, hur viktigt det är att förstå användarnas behov och beteende och att testa din idé tidigt, innan du går all-in. Vill du få din målgrupp att lyssna, så måste du lyssna på dem. Alla pengar i världen gör inte att du kan hoppa över det steget.