Vi använder cookies för mät- och analysändamål. Genom att använda vår webbplats godkänner du att cookies används.

Därför ska du satsa på UX

Varför ska du lägga tid och pengar på att jobba med UX? Vi listar de tre viktigaste anledningarna.

Så gynnar UX din affär
Lyckas med intervjun

Med användarintervjuer får du möjlighet att gå på djupet och lära dig mer om dina användare.

Prata med dina användare

Storyn om Spotalike

Skriv in din favoritlåt och få en spellista med ny musik du gillar. Vår tjänst Spotalike är populärare än någonsin och snittar nu på över 20 000 användare per dag. Men hur började det egentligen?

Martin Lindström, en av Osynligs grundare berättar.

Hur kom ni på idén?

Allt började 2011. Spotify var hyfsat nytt och spännande men vi kände oss inte nöjda med vilka låtar som Spotify rekommenderade. Så vi beslutade oss för att försöka oss på att göra en bättre lösning. Vi undersökte saken och insåg att Last.fm hade en bättre algoritm för att hitta liknande låtar, så vi använde den och gjorde det enkelt att lyssna på listan på Spotify. Det visade sig att det var fler än vi som kände likadant och Spotalike fick snabbt en viral spridning bland musikälskare runt om i hela världen. Sedan dess har vi jobbat på att kontinuerligt förbättra tjänsten. Spotalike är populärare än någonsin tidigare och vi får fler och fler besökare för varje dag. Vi tror att en viktig anledning till det är att våra listor är neutrala och inte färgade av vad användaren själv lyssnat på tidigare.

Hur har ni jobbat med att ta fram tjänsten?

Till en början var det ganska enkelt, vi ville göra en tjänst som skulle göra grymma spellistor med liknande musik och en av våra utvecklare tände till ordentligt. Han la några kvällar och helger på att ta fram en första version som vi sedan har reviderat otaliga gånger och byggt om från scratch och jobbat vidare på. Sedan har vi gjort undersökningar med våra besökare för att lära känna dem bättre och utifrån det tagit fram en roadmap för hur framtiden skulle kunna se ut. Det har hela tiden varit otroligt kul för oss att jobba med och vi hoppas verkligen att vi kan jobba mer med tjänsten i framtiden. Vi har en ny version på gång nu som vi kommit riktigt långt på med features som vi tror kommer vara mycket uppskattade.

Hur funkar egentligen Spotalike?

Algoritmen är baserad på vilka andra låtar som människor lyssnar på och ger rekommendationer utifrån det. Det är också anledningen till varför det tar en stund innan listorna på de allra senaste låtarna finns tillgängliga. Det tar en stund att samla in tillräckligt med data för att avgöra vilka andra låtar som människor också lyssnar på i relation till den låten du sökt på.

Vad är på gång härnäst?

Spotalike är till hundra procent byggt på passion och så vill vi att det ska fortsätta vara. Det är inget vi tjänar några pengar på och mycket av utvecklingen har våra fantastiska medarbetare gjort på kvällstid. Men vi har jättemycket idéer på hur vi kan förbättra tjänsten och skulle gärna jobba mer än vad vi har möjlighet att göra idag. Nu har vi gjort det möjligt för våra användare att stötta oss på den resan genom patreon.com/spotalike. Då får man testa nya features innan alla andra och kan vara med och påverka vad vi ska utveckla härnäst. Gå gärna in och stötta oss där!

Testa spotalike

Intervjun är från början publicerad i den argentinska musiktidningen Suena SPE.