Vi använder cookies för mät- och analysändamål samt marknadsföring. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ny digital produkt hittar den bästa mäklaren

Prototyp och visuell identitet för Bytboo

När du ska sälja en bostad är det framförallt en sak som spelar roll – slutpriset. Nu behöver du inte längre själv leta efter den bästa mäklaren. Den nya tjänsten Bytboo gör jobbet åt dig.

Osynlig hjälpte Bytboo att konkretisera idén om en ny digital produkt och snabbt ta fram en prototyp. Vi satte också en visuell identitet för det nya varumärket.

  • Prototyp
  • Användarresa
  • UX-design
  • Branding
Mobiler med vyer från Bytboos app

Grundarna av Bytboo har varit igenom startup-resan tidigare och vet hur viktigt det är att snabbt komma ut och testa en idé på marknaden. När de vände sig till oss på Osynlig hade de validerat sin idé genom en enkel MVP och var redo att ta nästa steg. Utmaningen var nu att strukturera upp alla tankar, hitta rätt väg framåt och konkretisera visionen i en prototyp.

"Samarbetet med Osynlig har varit väldigt värdefullt för oss. Teamet från Osynlig fångade imponerande snabbt upp det som var viktigt och strukturerade upp våra tankar i en faktisk produkt. Jag uppskattar särskilt att de ifrågasatte mycket och tog det vi hade tänkt flera steg framåt. Att få stöd av ett team som har erfarenheten av att ha gjort det här tidigare och kan tillföra nya perspektiv var jätteviktigt för oss. Jag är dessutom supernöjd med leveransen."
Herman Treschow, CEO Bytboo.

Snabb process från uppstart till färdig prototyp

Vi började vårt samarbete med att köra en uppstartsworkshop. På Osynlig har vi en metod för uppstart som gör att vi snabbt kan strukturera upp ett nytt projekt. På en eftermiddag identifierade vi tillsammans möjligheter och utmaningar, ritade upp användarresan och prioriterade nästa steg. Vi upptäckte till exempel att vi behövde bygga ut det tidigare flödet för att skapa en bra användarupplevelse för både säljare och mäklare. I designfasen tog vi fram UX- och UI-design för tjänsten. Leveransen var en färdig prototyp.

Bytboos visuella identitet: logo, färger, ikoner och typografi

Ny visuell identitet

För att skapa en enhetlig användarupplevelse och öka trovärdigheten för tjänsten jobbade vi även med brandingen. Vi satte en ny visuell identitet med riktlinjer för typsnitt, färger, ikoner och interaktionsmönster samt jobbade igenom tonalitet och copy. Vi tog också fram en logotyp som harmoniserar med den nya brandingen.

“Jag är imponerad över hur snabbt och effektivt Osynlig jobbade. Det tog bara ett par, tre, veckor från första mötet tills att vi hade en färdig prototyp och ny design på plats. Det är precis så det ska funka, man kan inte lägga ett halvår på att få ut något. Gör minsta möjliga input för störst output, och testa hela tiden varje förändring av produkten mot marknaden. Det är då du ser vad som funkar och förstår vad du behöver jobba vidare med.“
Herman Treschow, CEO Bytboo

Bytboo lanserades i början av 2021. Testa att jämföra och hitta mäklare på Bytboo här

Vill du veta mer?

Prata med Andreas Lindqvist, COO