Vi använder cookies för mät- och analysändamål samt marknadsföring. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ny app hjälper studenter att klara högskolematten

Design och prototyp för Dogl

Papper, penna och miniräknare? Nja, nu finns det ett roligare sätt att plugga matte på. Nystartade Dogl lanserar en innovativ ny digital produkt som hjälper studenter att klara högskolematten.

Dogl vände sig till oss på Osynlig när de behövde stärka upp teamet med designkompetens och få hjälp med att snabbt ta fram en designprototyp.

  • UX-design
  • UI-design
  • Branding
  • Användarresa
  • Prototyp

Diane Holcomb och Olof Sisask har undervisat i matematik på universitetsnivå i många år. Den första avancerade mattekursen på högskolan, Calculus, är en rejäl utmaning för många av studenterna. Ungefär var fjärde, eller vissa år så mycket som varannan, student kuggar på tentan. Traditionella läromedel, som övningsböcker, papper och penna, är fortfarande standard i undervisningen. Samtidigt är dagens studenter digitala natives, vana att kunna googla sig till svar på det mesta.

Här föddes idéen om ett digitalt studiehjälpmedel på högskolenivå, en app som gör det roligare att träna på att lösa matteproblem och enklare att få struktur på studierna. Tillsammans med utvecklaren Jesper Sisask gjorde de slag i saken och grundade Dogl. Med appen vill de hjälpa studenterna att lägga den tid på att öva som krävs för att klara studierna. Genom att tydligt visa på framsteg och göra mattepluggandet till en mer lättsam upplevelse är målet att boosta studenternas självförtroende och höja studiemotivationen.

Höga krav på en bra användarupplevelse

Med en målgrupp som ställer höga krav på design och användarupplevelse visste Dogl att det skulle bli avgörande att hålla hög kvalitet. De letade efter en byrå som var proffs på UX och UI och som hade erfarenhet av att jobba med liknande projekt. Eftersom Dogl är ett nystartat företag var det också viktigt med en samarbetspartner som snabbt kunde leverera något konkret.

– Att ta hjälp av Osynlig, istället för att försöka göra allt själva, var väldigt värdefullt. Förutom att vi fick tillgång till riktigt duktiga designers och UX-kompetens så snabbade det upp vår egna timeline. Det tvingade oss att prioritera och pushade oss framåt, säger Diane Holcomb, grundare av Dogl.

Effektiv designprocess för att snabbt komma framåt

Vi började vårt samarbete med ett fokuserat arbetsmöte tillsammans. Vi ritade upp användarresan, strukturerade upp tankar och idéer och prioriterade vad som skulle göras. Sedan jobbade vi i två omgångar med designarbetet. Mellan sprintarna hade Dogl tid att fatta beslut i frågor som vi identifierade under första omgången, framförallt kring varumärke och strategisk inriktning.

– Vi är inga vana beställare och därför uppskattade vi att Osynlig har en tydlig arbetsprocess som hjälpte oss att prioritera i vad som skulle göras. Vi hade en bra kommunikation genom hela projektet och hela tiden transparens och dialog kring arbetet, säger Olof Sisask, grundare Dogl.

Om Dogl

Dogl är en pluggkompis som hjälper studenten med mattestudierna. Användaren kan hela tiden följa sina framsteg och få återkoppling på hur det går. Utöver dagliga utmaningar kan studenten även köra korta intensiva träningspass och utmana andra i klassen. Mer spännande funktioner kommer läggas till allt eftersom.

Under vintern 2021 har en mindre grupp studenter testat produkten och nu är planen att köra vidare med en större lansering.
Läs mer och skriv upp dig på väntelistan på dogl.app

Vill du veta mer om hur vi jobbar med UX och digital produktutveckling? Hör av dig till vår vd Linus, linus@osynlig.se, så berättar vi mer!