Vi använder cookies för mät- och analysändamål samt marknadsföring. Läs mer i vår cookiepolicy.

Hur får vi fler att teckna elavtal?

Förbättrad onboarding för Tibber

En bra onboarding är avgörande för att vinna och behålla nya kunder. Elbolaget Tibber hade en utmaning i att få nya användare att slutföra registreringen till tjänsten och teckna ett el-abonnemang.

Osynlig fick uppdraget att förbättra onboarding-flödet i appen. Resultatet: en effektivare onboarding av nya användare för fler tecknade elavtal. Dessutom jobbade vi fram ett designsystem som förenklar och spar tid för Tibber internt.

  • User research
  • Användarresa
  • UX och UI
  • Användningstester
  • Designsystem

"Teamet från Osynlig satte sig snabbt in vår komplexa elmarknadsvärld och gjorde ett imponerande arbete på kort tid."
Daniel Lindén, grundare och CPO Tibber

Tibber är ett digitalt elbolag som gör det möjligt att köpa grön el till det, för tillfället, lägsta rörliga elpriset. Användarna får också full koll på sin strömförbrukning i hemmet och kan genom smarta tillbehör styra stora elförbrukare, som till exempel elbilsladdning, för att sänka elkostnaderna. Tibber såg att många som laddade ner appen skapade ett konto utan att fullfölja registreringen. Osynlig fick i uppdrag att förbättra onboardingen av nya användare med målet att få fler att slutföra flödet och teckna ett el-avtal.

Friktion på rätt ställen för en tryggare och effektivare onboarding

Utmaningen i vårt arbete tillsammans med Tibber var att förstå hur vi kunde förenkla onboarding-flödet utan att tappa tydlighet och seriositet. Vi började med att göra djupintervjuer med användarna för att förstå var trösklarna fanns i det nuvarande flödet. Insikterna vi fick tog vi sedan vidare in i designfasen. Vi testade våra hypoteser på användarna och itererade lösningen tills vi hittade rätt och kunde ta fram en skarp design. Resultatet är ett effektivare och tryggare onboarding-flöde för nya användare.

Designsystem spar tid och förenklar arbetet

Osynlig fick också förtroendet att ta fram ett designsystem för den digitala plattformen. Ett designsystem innehåller guidelines för hur komponenter ska designas, det kan handla om allt ifrån färger och typografi till hur en knapp eller övergång ska ska se ut. Ett designsystem säkerställer en konsekvent branding och användarupplevelse – något som är viktigt för att sticka ut i konkurrensen idag. Det gör också att teamet av designers och utvecklare kan jobba effektivare och smartare.

”Osynligs designsystem har förenklat för oss internt. Nu har vi tydliga riktlinjer på hur vi ska jobba med komponenter och vyer inom appen för att behålla en konsekvent användarupplevelse.”
Daniel Lindén, grundare och CPO Tibber

Mer om Tibber

Tibber är ett digitalt elbolag som ger konsumenten kraften att köpa grön el direkt från producenten. Utöver full koll på elförbrukningen i hemmet, erbjuder Tibber också smarta lösningar för att sänka elkostnaderna, till exempel för laddning av elbil. Med målet att digitalisera och transformera elmarknaden har bolaget vuxit snabbt och finns nu förutom i Norden, även i Tyskland.
Testa Tibber här

Vikten av en bra onboarding

Att ge ett bra första intryck är avgörande för att vinna och behålla nya kunder. Om dina kunder inte förstår din produkt eller tjänst, inte ser nyttan av den eller tappar bort sig i en otydlig registreringsprocess är risken stor att de ger upp och aldrig kommer tillbaka. Därför är det viktigt att satsa på introduktionen, onboardingen, av nya användare och undanröja hinder i de första stegen av användarresan. Hör av dig om du vill veta mer, eller få hjälp att förbättra onboardingen för er digitala produkt eller tjänst!