Vi använder cookies för mät- och analysändamål. Genom att använda vår webbplats godkänner du att cookies används.

Därför ska du satsa på UX

Varför ska du lägga tid och pengar på att jobba med UX? Vi listar de tre viktigaste anledningarna.

Så gynnar UX din affär
Lyckas med intervjun

Med användarintervjuer får du möjlighet att gå på djupet och lära dig mer om dina användare.

Prata med dina användare

Unik digital produkt moderniserar rekryteringsbranschen

Automatiserad digital tipsrekrytering

irecommend ville modernisera rekryteringsbranschen med en ny unik digital produkt.

Idén och grundkonceptet hade de. Utmaningen var att bygga en produkt som var enkel, lekfull och rolig att använda.

  • Användarresa
  • UX-design
  • Användningstester

irecommend är en plattform för automatiserad digital tipsrekrytering. Kort beskrivet hjälper tjänsten företag att snabbare hitta de bästa, nya medarbetarna. En av grundarna, Linus Andersson, kommer från rekryteringsvärlden och såg att det fanns ett behov av en modern digital lösning som effektiviserar rekryteringsprocessen.

Många företag kämpar med att rekrytera rätt kompetens och lägger mycket tid och pengar på processen. Annonsrekrytering blir allt mer ovanligt idag medan employee referrals, medarbetare som tipsar sitt nätverk om en ledig tjänst, är ett effektivt sätt att hitta kompetenta kandidater som i regel både presterar bättre och stannar kvar längre på företaget än de som anställs via annons. Vi såg att det fanns ett behov av en enkel och rolig digital lösning som skulle automatisera den processen, något som skulle spara både tid och pengar för företagen.
Linus Andersson, Vd irecommend.

Hur gör vi produkten lekfull och rolig att använda?

Det fanns två avgörande faktorer för att tjänsten skulle lyckas:
1. Att den är busenkel att använda för alla inblandade i processen - både HR, medarbetare och kandidater.
2. Att den motiverar medarbetare att vilja skicka tips och tipsade kandidater att faktiskt visa intresse för jobbet.
En riktigt bra användarupplevelse och en lyckad gamification var alltså kritisk för att lösningen skulle fungera. Men hur gör man?

På Osynlig vet vi att vi inte vet bäst. Det gör användarna. Så vårt första steg var en heldag tillsammans med grundarna Linus och Fabian för att ringa in vad vi behöver veta och förstå om användarna för att kunna göra en bra lösning. Det tog vi sedan vidare genom att rita upp användarresan, en metod för att visuellt kartlägga användarens interaktion med och upplevelse av en tjänst. Vilka risker ser vi? Vilka lösningar finns? Och hur prioriterar vi?

Användningstester tidigt i processen

Med förarbetet gjort tog vi sedan fram en enkel prototyp som vi testade på slutanvändare. Därefter började vi tillsammans utveckla en första version av tjänsten. Vi stod för design och front-end medan irecommend hade egen kompetens inom back-end. Tillsammans skapade vi en digital produkt vi är riktigt stolta över.

Vi trodde på vår idé men visste att vi var tvungna att sätta alla detaljer så att den första “färdiga” versionen av produkten verkligen fungerade i praktiken. Osynlig vet hur man designar användarcentrerat och hade hantverkskunskapen för att bygga produkten med hög kvalitet. Med facit i hand så lyckades vi. Efter lanseringen har vi bara gjort mindre justeringar, grundkonceptet fungerar!
Linus Andersson, Vd på irecommend

Används idag av stora företag

irecommend fick tidigt stora kunder och goda omdömen. Produkten används idag av företag som Verisure, Cederquist och Gant. Fokus framåt för teamet är nu framförallt att nå ut ännu bredare med produkten. Vårt samarbete fortsätter och vi jobbar tillsammans med att förbättra produkten och rulla ut nya funktioner successivt.

Så här funkar irecommend:
1. Ledig tjänst lanseras i irecommend och alla anställda får en notis.
2. Medarbetare tipsar om personer som är i deras nätverk.
3. Rekommenderade kandidater svarar digitalt om de är intresserade.
4. Den bästa rekommendationen anställs och duktiga tipsare belönas automatiskt.

Mer om irecommend