Vi använder cookies för mät- och analysändamål. Genom att använda vår webbplats godkänner du att cookies används.

Därför ska du satsa på UX

Varför ska du lägga tid och pengar på att jobba med UX? Vi listar de tre viktigaste anledningarna.

Så gynnar UX din affär
Lyckas med intervjun

Med användarintervjuer får du möjlighet att gå på djupet och lära dig mer om dina användare.

Prata med dina användare

Användningstest

Användningstester handlar om att se hur en produkt fungerar när faktiska människor får chansen att testa den. Används produkten som det är tänkt eller gör användarna helt annorlunda? Att spendera tid och resurser på att bygga produkter som inte förstås av eller efterfrågas av användarna blir snabbt mer kostsamt än det smakar.

Det finns många anledningar till att göra användartester. Här är några av dem:

  • Du får veta om och hur en produkt eller en funktion faktiskt fungerar.
  • Du sparar tid och pengar genom att tidigt upptäcka vad som skall prioriteras i utvecklingsprocessen.
  • Du lär dig mer om användarnas underliggande drivkrafter och beteendemönster.

Testa på riktiga användare

Det kan kännas lockande att spara tid genom att testa på dina kollegor eller nära bekanta. Genom att göra det kan du säkert hitta ett antal mindre användbarhetsproblem som kan fixas. Vad som är viktigt för tjänstens slutanvändare är dock ofta väldigt annorlunda än vad som är viktigt för dina kollegor och nära bekanta - vilket gör att du riskerar att gå miste om värdefulla insikter.

Olika varianter

Användningstester kan göras på olika sätt. Vi anpassar upplägget efter dina behov och vilket typ av uppdrag det handlar om. Det viktiga är att komma igång! Ofta kombinerar vi tester med användarintervjuer eller andra metoder som till exempel observationsstudier.