I år firar Spotalike sitt trettonde år och detta kommer att uppmärksammas genom att ge tjänsten nytt liv med en mobilapp, utökat språkstöd och ett förstärkt community.
Kunskap och inspiration
Upptäck nya trender och fördjupa dig i ämnen inom digitalisering, produktutveckling, UX och design. Här delar vi med oss av kunskap, tips och inspiration.
Spotalike - doldisen som osynligt tog playlist-världen med storm
Så levererar du konkurrenskraftiga kundupplevelser i en lågkonjunktur
Har du koll på hur dina användares behov, beteende och attityder förändras i en lågkonjunktur? Lever din produkt upp till deras förväntningar? Ta reda på hur du gör din produkt mer konkurrenskraftig!
Tre sätt att fly funktionsfabriken
En digital produkt måste ständigt utvecklas, annars dör den, särskilt nu när de flesta omvandlas till tjänster och kräver en månadsavgift. Förväntningen från användare är att få tillgång till alla befintliga och kommande features så länge man betalar. Ju fler features desto mer värde för pengarna.
Så väljer du rätt byrå
Digital byrå, webbyrå, UX-byrå, kommunikationsbyrå – det är inte lätt att veta var man ska börja när man letar ny byrå. Vi listar fem tips.
Tips för hängmattan
Sommar, semester och tid att fylla på med inspiration. Här kommer våra bästa tips för hängmattan.
Skala UX i organisationen
Några av de mest framgångsrika företagen har en sak gemensamt – de sätter kunden i centrum. Hur skapar man förutsättningar för det i organisationen?
Digitalisering? Så minimerar du riskerna och tar tillvara på möjligheterna
Konkurrenterna släpper nya digitala tjänster, tillväxten bromsar in och varumärket upplevs som mossigt. Du vet att ni borde växla upp digitaliseringen. Men hur? Här är fem tips.
Nyckeln till konkurrenskraftiga digitala tjänster
Nyckeln till att skapa digitala produkter och tjänster dina kunder – och din affär – älskar, är att arbeta insiktsdrivet. Men vad betyder det egentligen och varför är det så?
Så lyckas du med en remote design sprint
Design sprint är en fantastisk metod när du vill testa en ny idé, lösa en utmaning eller kicka igång ett innovationsarbete. Men hur funkar en design sprint på distans? Vi delar med oss av våra bästa tips.
3 tips för en vinnande onboarding
Det första mötet med dina nya användare är inget du vill slarva bort, du får nämligen sällan en andra chans. Därför ska du prioritera att jobba med onboardingen av nya användare.
Nu blir UX ännu viktigare för SEO
Nu blir en bra användarupplevelse ännu viktigare för att hamna högt på Google. I maj blir “page experience”, eller sidupplevelse på svenska, en ny faktor att ta hänsyn till i SEO-arbetet.
Kundinsikter – så här kommer du igång
Att förstå dina kunders drivkrafter, behov och utmaningar är grunden till att utveckla framgångsrika digitala lösningar. Här kommer tre tips för att komma igång med user research.
Jobba smartare med ett designsystem
Ett designsystem stärker varumärket och förenklar design- och utvecklingsarbetet avsevärt. Men vad är ett designsystem egentligen och hur fungerar det?
När 17 miljarder inte räcker för att lyckas
Vad krävs för att skapa en lyckad produkt? Hjälper det att ha tillgång till 17 miljarder, ett team i världsklass och de största namnen i Hollywood? Nej, inte om man inte fokuserar på att lösa ett riktigt problem.
Hur gör jag verklighet av min idé?
Så, du har en idé om en ny digital produkt eller tjänst – var börjar du? Vilka är de första stegen du ska ta? Och vilka är misstagen du bör undvika? Vi ger dig svaren och tipsen du behöver för att lyckas.
Vad är en design sprint?
Har du testat metoden design sprint? Det är ett effektivt sätt att lösa stora utmaningar och testa nya idéer. Vi går igenom hur en design sprint går till.
Verktyg för remote user research
Det finns många bra verktyg för att göra användningstester, intervjuer och annan typ av user research på distans. Vi har sammanställt en lista med tips.
Tre viktiga product metrics
Det finns en mängd olika områden som kan vara relevanta att mäta för din digitala produkt eller tjänst. Här går vi igenom tre viktiga områden av nyckeltal att ha koll på för din digitala produkt.
Peter Simon på Gastrofy om kvalitativ data
Intervju med Peter Simon, produktchef på foodtech start-upen Gastrofy om kvalitativ research och hur insikter om hur människor handlar mat varit avgörande för att förstå hur Gastrofy skall utvecklas.
Fem tips för user research på distans
Vad ska du tänka på när du gör kvalitativa intervjuer eller användningstester på distans? Här kommer fem tips.
Håll avstånd – men inte till dina användare
Att förstå hur dina användares behov och beteenden förändras på grund av Corona-pandemin är affärskritiskt. Nu är det viktigare än någonsin att vara nära och lyssna på dina användare.
Tre tips till dig som ska köra en design sprint
Ska du köra en “Design sprint” för första gången? För att det ska gå så smidigt som möjligt finns det några saker som är bra att förbereda. Här får du tre tips.
Kom igång med digital tillgänglighet
Digital tillgänglighet handlar om att alla ska kunna använda din digitala produkt eller tjänst. Vi listar fyra saker du kan göra för att komma igång med tillgänglighetsarbetet.
Hur gör vi det lättare att handla lokalt?
Intresset för handel av lokalproducerad mat har ökat. Under våren har vi jobbat med ett internt innovationsprojekt och undersökt hur vi kan förenkla processen.
Vägen till fantastisk design
De flesta med kreativa yrken kan nog känna igen sig i känslan av att ens egna arbete inte riktigt når ända fram. Vad kan man göra för att ta steget till riktigt bra design?
Våga testa innan du är klar
Vad ska man tänka på när man tar fram en helt ny digital produkt eller tjänst? Vi bad Emelie Thorngren, projektledare på Friluftsfrämjandet, att dela med sig av sina bästa tips.
Fem tips om användarintervjuer
Med användarintervjuer får du möjlighet att gå på djupet och lära dig mer om dina användare. Här får du fem tips för bättre intervjuer.
Storyn om Spotalike
Spotalike började som ett labbprojekt och har tio år senare fans över hela världen. Hur gick det till?
Osynlig i Corona-tider
Vi befinner oss i en tuff tid med mycket oro och osäkerhet. Men i tuffa tider måste vi hjälpas åt att se möjligheterna.
Varför ska jag satsa på UX?
Varför ska du lägga tid och pengar på att jobba med UX? Vi listar de tre viktigaste anledningarna.