Vi använder cookies för mät- och analysändamål. Genom att använda vår webbplats godkänner du att cookies används.

Därför ska du satsa på UX

Varför ska du lägga tid och pengar på att jobba med UX? Vi listar de tre viktigaste anledningarna.

Så gynnar UX din affär
Lyckas med intervjun

Med användarintervjuer får du möjlighet att gå på djupet och lära dig mer om dina användare.

Prata med dina användare

Kom igång med digital tillgänglighet

Digital tillgänglighet handlar om att så många som möjligt, oavsett förutsättningar, ska kunna använda din digitala produkt eller tjänst. Vi listar fyra saker du kan göra för att komma igång med tillgänglighetsarbetet.

Digitala produkter eller tjänster ska kunna användas av alla i samhället, oavsett funktionsnedsättning. För offentlig sektor är det numera lag på att digitala tjänster ska vara tillgängliga, men alla vinner på att jobba med tillgänglighet. Det kan kännas krångligt att sätta sig in i kraven som ställs, men det går att komma långt med några enkla steg.

  1. Se över kontraster och färger

    Att ha bra kontraster gynnar inte bara personer med försämrad syn eller färgblindhet, det underlättar även för personer som har låg skärmstyrka eller som kollar på en skärm i solen. Ett tips är att lägga in ett avsnitt i den grafiska manualen med vilka färger som går att kombinera och inte - och utforma komponenter efter detta - så slipper ni tänka på det sedan. Undvik att ha text över bilder, då det gör det svårare att nå upp till tillräcklig kontrast.
  2. Formatera innehåll enligt standard

    Tagga sidrubriker i fallande ordning enligt "h1", "h2", "h3", listor som "list", footer och header som "footer" respektive "header". Undvik speciallösningar som att bara märka ut en rubrik genom fetstilt text istället för att ange en rubriknivå. För att hjälpmedelsprogram, som till exempel skärmläsare, ska fungera på ett bra sätt måste sidan vara formaterad enligt standard. Det underlättar även för utvecklarna och gör designen mer skalbar.
  3. Beskriv grafiskt innehåll med alt-taggar

    I alt-taggen beskriver du bild och grafik i text för personer som surfar med skärmläsare eller andra hjälpmedel. Att märka upp innehåll med alt-taggar ökar dessutom SEO-rankningen. Om det grafiska innehållet enbart är estetiskt och inte tillför någonting till användbarheten bör alt-taggen lämnas tom, så att användaren slipper gå igenom innehåll som inte ger något. Du kanske tycker att det känns onödigt att lägga tid på alt-taggar men det kan vara det som avgör om produkten eller tjänsten går att använda överhuvudtaget för en person med grav synnedsättning.
  4. Undvik generiska länknamn

    Vissa användare som navigerar på en sida med hjälp av skärmläsare hoppar från länk till länk för att orientera sig på sidan. Det är svårt om länkarna bara heter “Läs mer” eller “Klicka här”. Undvik därför generiska länknamn och använd länktexten till att förklara vart länken går. Om det inte går att undvika repetitiva intetsägande länkar finns det speciella metoder i koden där länknamnet kan vara “Läs mer” rent grafiskt men ha det mer meningsfulla länknamnet i ett dolt attribut.

Plugin-tips

Det finns flera automatiska verktyg och plugins som kan upptäcka tillgänglighetsbrister. Vi gillar WAVE Evaluation Tool. Det är ett chrome-plugin som täcker många tillgänglighetsbrister. Du kan också testa att surfa med en skärmläsare eller genom att bara navigera med tangentbordet för att få en uppfattning om hur det fungerar. Ett tips är också att gå igenom WCAG AA, den internationella standarden för tillgänglighet som det europeiska webbdirektivet bygger på.

Vill du lära dig mer om digital tillgänglighet eller få hjälp med att åtgärda tillgänglighetsbrister? Hör av dig!