Vi använder cookies för mät- och analysändamål samt marknadsföring. Läs mer i vår cookiepolicy.

User research lyfte konverteringen med 20% för Toca Boca

I november 2018 släppte spelföretaget Toca Boca Toca Life: World en megaapp som sammanförde alla tidigare Toca Life-spel (Toca Life: City, Toca Life: Vacation, Toca Life: Office, Hospital med flera).

Konceptet var enkelt; en enda stor lekvärld för barn mellan 6-12 år, utan quests, bossar och achievements, bara fri lek. Dessutom helt gratis att ladda ner. Idag har Toca Life: World cirka 56 miljoner aktiva användare i månaden.

  • User Research
  • ANVÄNDNINGSTESTER
  • Player Journey
  • Konvertering

Att förstå utan hjälp från en vuxen

Toca Boca arbetar utifrån principen att deras appar ska vara så intuitiva att barn ska kunna förstå dem själva. Målet är att designa och utveckla inkluderande spel där barn på egen hand får upptäcka och använda sig av sin egen kreativitet.

UX-strategi: The Power of Play

I motsats till många andra moderna spelbolag har Toca Boca valt att inte “störa” användarna och tvinga fram uppmärksamhet. På så sätt bejakar man både leken och undviker negativa upplevelser för både föräldrar och barn. Denna strategi ledde till att man valde att separera upplevelsen av Toca Life: World och Toca Life: World Store (in-app-purchase-store).

Utmaning

Feedbacken från användarna var positiv. Men det fanns en utmaning i användarnas player journey, det var många som inte hittade till produktens in-app-purchases-store, vilket ledde till att konverteringen in till Toca Life: World Store var låg.

Toca Life: World Store 1.0 vs 2.0

Att förstå användarnas drivkrafter

Grundbulten i en bra app-lösning är att förstå användarnas förväntningar och drivkrafter. För att lära oss mer om användarna i just denna situation tittade vi närmare på:

- USER RESEARCH
Existerande data för att hitta ”drop off”-points. Läs mer om användarinsikter

- ANVÄNDNINGSTESTER
Genomförde tre observationsstudier för att se hur användarna interagerar med både Toca Life: World och Toca Life: World Store. En före och två efter för att testa och iterera vår lösning. Läs mer om användningstester

- FEEDBACK
Vi samlade också in feedback från föräldrar för att se vad barnen behövde hjälp med.

Analys och den stora insikten

Resultatet visade att användarna inte förstod vad det var tänk att de skulle göra i Toca Life: World Store. Varje gång de kom i kontakt med in-app-purchase-store skapade det osäkerhet hos användarna.

Insikt: Toca Life: World Store behöver få en starkare koppling till Toca Life: World

Den nya kartvyn som visar en platt version av lekvärlden

En design som motiverar användarna

Lösningen blev att minska friktion och öka motivation genom att tydligare integrera Toca Life: World Store i lekvärlden.

För att minska avståndet till lekvärlden gjorde vi följande:

- Introducerade en “platt” kartvy i Toca Life: World Store som representerar lekvärlden. Det skapar en starkare koppling och visar samtidigt att användaren befinner sig på en lite annan men familjär plats.

- Introducera ett plustecken i kartvyn som visar objekt som användaren kan lägga till lekvärlden.

- Efter användarna har klickat på plustecknet visas objekt som kan adderas till den platsen på kartan tillsammans med ett pris.

Bevisat resultat

Det tog bara 30 dagar från att förändringarna implementerades tills att vi såg ett tydligt resultat.

- 20% ökad konvertering från lekvärlden till Toca Life: World Store

- 55% av alla besökare navigerar via den nya kartvyn

Och förändringarna gjorde ökade inte bara konverteringen, de gjorde också Toca Life: World Store till en plats att utforska och upptäcka, precis som lekvärlden.

Vill du veta mer?

Prata med Martin Lindström, Design principal